Sposoby na zwiększenie motywacji cz. 1

Teoria dotycząca motywacji jest bardzo ważna. Dzięki temu lepiej zrozumiesz samego siebie i możesz zacząć nad nią pracować w świadomy sposób. Jednak, jak w każdej nauce, liczą się też konkretne działania. Dlatego w tym artykule przedstawiam Ci 5 praktycznych sposobów na zwiększenie motywacji do zastosowania w codziennym życiu.

Oczywiście, nie każdy z tych sposobów musi z Tobą rezonować. Wybierz te, które do Ciebie najbardziej przemawiają i postaraj się – jak najszybciej wprowadzić je w życie.

SPOSÓB NR 1

Zacznij od najtrudniejszego zadania

Dlaczego warto zacząć realizację swoich codziennych zadań od tego najtrudniejszego?

Odsuwanie w czasie nieprzyjemnych obowiązków tak naprawdę cały czas tkwi w Twojej pamięci i budzi podświadomie niepokój. Z tego powodu nie możesz w pełni oddać się realizacji pozostałych celów na dany dzień. Twoja motywacja bardzo się wtedy obniża, pracujesz mniej efektywnie i po prostu tracisz czas.

Aby zatem podnieść poziom swojej automotywacji, znajdź w sobie siłę, aby zacząć właśnie od tego najtrudniejszego zadania:

– wyznacz dokładną godzinę, o której zaczniesz je wykonywać;
– postaraj się zrobić całe zadanie bez przerywania go na inne zdania;
– zobacz, ile czasu Ci to zajęło (możesz się pozytywnie zaskoczyć).
Następnym razem, gdy będziesz znów „odkładał na później” – przypomnij sobie, jak sprawnie Ci to poszło oraz jaką poczułeś satysfakcję i motywację do dalszych działań.

SPOSÓB NR 2

Planuj pracę we właściwym czasie

Dlaczego czas planowania pracy wpływa na naszą motywację?

Badania dowodzą, że najtrudniejszy moment w naszej pracy to ten, gdy … ją zaczynamy. Trzeba bowiem przestawić się na tryb działania i skoncentrować. Gdy jednocześnie musimy włożyć wysiłek umysłowy w jej zaplanowanie i zorganizowanie – zdecydowanie pogarsza to naszą motywację.

Kiedy zatem najlepiej planować pracę na następny dzień?

– Zdecydowanie nie jest dobrym rozwiązaniem – co już ustaliliśmy – planowanie jej tuż przed pracą.
– Nie jest też optymalne – choć trochę lepsze – planowanie jej wieczorem. Trzeba bowiem wtedy zorganizować na to specjalnie czas i znów skupić się na sprawach związanych z pracą.
Najlepszy czas na na planowanie pracy na następny dzień jest … tuż po zakończeniu pracy w dniu bieżącym.

Korzyści dla Ciebie z planowania pracy po zakończeniu pracy:

– Wymaga to najmniejszego wysiłku. Jesteś wtedy przecież na bieżąco z tym, co zrobiłeś, co musisz dokończyć, itd.
– Dzięki temu zrobisz też to dużo szybciej i o niczym nie zapomnisz.
– Zaplanowanie wtedy pracy uspokoi Cię na resztę dnia oraz pozwoli naprawdę odpocząć i oderwać od tych obowiązków.
– I najważniejsze: Mając gotowy plan sprawniej zaczniesz pracę, energię skierujesz na konkretne zadania. A Twoja motywacja niezostanie osłabiona nadmiarem zajęć i chaosem już na początku pracy.

SPOSÓB NR 3

Uporządkuj swoje miejsce pracy METODĄ 5S

Dlaczego bałagan na biurku potrafi skutecznie obniżyć poziom motywacji?

Przede wszystkim źle to wpływa na Twoje samopoczucie. Zdecydowanie też pogarsza się efektywność i jakość pracy, gdyż trudno się wtedy zorganizować i skoncentrować. Poza tym tracisz dużo czasu na szukanie potrzebnych rzeczy, np. dokumentów, informacji itd.

Jak może Ci pomóc METODA 5S?

Metoda ta została opracowana w Japonii. Służy ona wprowadzaniu standardów utrzymywania porządku w miejscu pracy.
Początkowo była stosowana w dużych zakładach pracy, potem trafiła też do biur, a po małych modyfikacjach – możesz ją wykorzystać również w swoim prywatnym miejscu pracy (czyli najczęściej na biurku i otoczeniu tuż obok niego).

Na czym polega zatem METODA 5S?

„5S” to skrót od pięciu czynności, które należy wykonać, aby uzyskać odpowiednie efekty:
sortowanie/selekcja – przejrzyj swoje rzeczy i po prostu oddziel te potrzebne. Tylko one powinny pozostać, a pozostałe usuń;
systematyka – to ustalenie stałego miejsca wszystkich potrzebnych Ci przedmiotów, tak by były łatwo dostępne (możesz wziąć pod uwagę np. częstotliwość używania);
sprzątanie – to regularne porządkowanie i oczyszczanie miejsca pracy według przyjętych przez Ciebie zasad. Służy to stałemu utrzymywaniu porządku;
standaryzacja – to doprowadzenie po pewnym czasie stosowania tych zasad, aby stały się one Twoim nawykiem;
samodyscyplina – to przestrzeganie ustalonych zasad oraz poszukiwanie i wdrażanie nowych, lepszych rozwiązań.

SPOSÓB NR 4

PROGRES a nie PERFEKCJA

Dlaczego perfekcja może Cię skutecznie zdemotywować?

Realizacja jakiegoś zadania z nastawieniem na perfekcję wzbudza poczucie niepokoju, a nawet strachu. Występuje bowiem obawa, że nie uda się tego zrobić właśnie „perfekcyjnie”. I masz wówczas 100% rację! Wynika to z tego, że dążenie do perfekcji nie ma końca, a tym samym taki cel staje się nieosiągalny.

Jak możesz zapanować nad demotywującą Cię perfekcją?

Odpowiedz sobie na pytania:
Co dla Ciebie znaczy perfekcja?
Bardzo możliwe, że uświadomisz sobie wtedy, jakie nierealistyczne wymagania sobie stawiasz.
Kto ustalił wobec Ciebie tak wysokie standardy?
Prawdopodobnie … TY SAM! A to oznacza, że że tylko od Ciebie zależy, czy chcesz to zmienić i tylko Ty możesz to zrobić – dla siebie samego!
– Co może się zdarzyć, gdy nie wykonasz zadania perfekcyjnie?
Skoro sam sobie tak nazbyt wysoko ustawiłeś poprzeczkę to … NIC ZŁEGO SIĘ NIE STANIE. Odczujesz za to wielką ulgę, spokój, radość z danej pracy, a przede wszystkim motywację! Zawsze też możesz dokonać poprawek , gdy uznasz, że są konieczne. Zyskasz też dużo czasu! Może nie uświadamiasz sobie, jak wiele tracisz czasu na dokonywanie ciągłych poprawek na drodze do nierealistycznych oczekiwań. A i tak nie jesteś ciągle usatysfakcjonowany.

A co w sytuacji, gdy to ktoś inny ma wobec Ciebie tak wysokie wymagania?

Po prostu porozmawiaj z taką osobą. Nikt nie ma prawa oczekiwać od Ciebie nierealistycznych dokonań, a tym samym tak destrukcyjnie na Ciebie wpływać. Prawdopodobnie ta osoba sama ma problem z … perfekcjonizmem. A jeśli tą osobą jest Twój szef, doprowadź do dokładnego określenia z nim, jak ma być wykonane to zadanie. Może sam zrozumie wówczas, że jego wymagania są nadmierne albo wręcz nierealistyczne. Postaraj się wynegocjować ich zmianę.

Co zamiast perfekcjonizmu?

PROGRES! Rezygnacja z perfekcjonizmu nie może bowiem łączyć się z wykonywaniem swoich zadań i obowiązków w sposób niedbały i poniżej Twoich możliwości. Realizuj cele zarówno swoje, jak i zawodowe – najlepiej jak potrafisz! W ten sposób będziesz się rozwijał i odczuwał satysfakcję! Po prostu ustal na początku zadania, co i jak musisz zrobić. A przede wszystkim, jaki efekt chcesz osiągnąć, aby był wystarczająco dobry. I trzymaj się tego! Zazwyczaj zaczynamy niekończące się poprawki, gdy zadanie już skończymy.

SPOSÓB NR 5

Uaktualnij swój BIZNES PLAN

Jak biznes plan może zmotywować Cię do działania?

Przypomnij sobie, jak dużą satysfakcję sprawiło Ci stworzenie tego biznes planu. I z jakim entuzjazmem patrzyłeś na to, co zamierzasz osiągnąć. Z czasem – pod wpływem trudności, zmęczenia itd. – nasza wiara w sukces i motywacja obniżają się.

Gdy właśnie zmagasz się z takim spadkiem motywacji – warto wrócić do tego biznes planu!
– W pierwszej kolejności uaktualnij go – w czasie jego redagowania nie tylko dokonasz istotnych ocen i podsumowań prowadzonej działalności. Na nowo ułożysz też sobie cele, które chcesz osiągnąć oraz sposoby i terminy ich realizacji. Ponadto, spojrzenie z pewnej perspektywy i w obiektywny sposób na Twoją firmę może też pomóc Ci dostrzec kwestie problematyczne. Mogły one podświadomie źle wpływać na Twoje nastawienie. A może również wpadniesz na nowe pomysły i odkryjesz możliwości, które na nowo zmotywują Cię do działania.
– Jednak przede wszystkim postaraj się przywołać uczucia podekscytowania i wiary w sukces, które towarzyszyły Ci, gdy po raz pierwszy tworzyłeś swój biznes plan.
– Potem przechowuj ten biznes plan tak, aby stale koncentrować się na celach i podnosić motywację, gdy będziesz miał trudniejsze momenty.

PODSUMOWANIE

W powyższym artykule znajdziesz opis 5 praktycznych sposobów na zwiększenie motywacji. Po pierwsze, może Ci pomóc zaczęcie pracy od najtrudniejszego zadania. Po drugie, spróbuj planować swoją pracę na następny dzień po zakończeniu pracy w dniu bieżącym. Po trzecie, uporządkuj swoje miejsce pracy. Pomocna w tym może być dla Ciebie Metoda 5S. Po czwarte, przyjrzyj się, czy na spadek Twojej motywacji nie wpływa przesadny perfekcjonizm. Po piąte, jeśli prowadzisz firmę, Twoją motywację może wzmocnić uaktualnienie biznes planu.

Drugą część sposobów na zwiększenie motywacji znajdziesz tutaj.

Please follow and like us:
fb-share-icon