Sposoby na zwiększenie motywacji cz. 2

motywacja

Teoria dotycząca motywacji jest bardzo ważna. Dzięki temu lepiej zrozumiesz samego siebie i możesz zacząć nad nią pracować w świadomy sposób. Jednak, jak w każdej nauce, liczą się też konkretne działania. Dlatego w tym artykule przedstawiam Ci kolejnych 5 praktycznych sposobów na zwiększenie motywacji do zastosowania w codziennym życiu.

Oczywiście, nie każdy z tych sposobów musi z Tobą rezonować. Wybierz te, które do Ciebie najbardziej przemawiają i postaraj się – jak najszybciej wprowadzić je w życie.

Pierwszą część sposobów na zwiększenie motywacji znajdziesz tutaj.

SPOSÓB NR 6

NIE walcz ze swoimi problemami

Problemy osobiste czy zawodowe mogą skutecznie obniżyć Twoją motywację do wykonywania bieżących zadań. Dzieje się tak dlatego, ponieważ myśli dotyczące tych problemów utrudniają koncentrację nad działaniami, które właśnie wykonujemy. Powoduje to też ogólne zniechęcenie i niepokój wewnętrzny.

Co może pomóc zwiększyć motywację w takim przypadku?

Przede wszystkim nie uciekaj od tych problemów! Takie myśli stają się wtedy jeszcze bardziej uporczywe. Przerwij wtedy na chwilę pracę i zastanów się, co zaburza Twój spokój. Bardzo często te problemy są nieuświadomione. I już samo ich określenie przynosi dużą ulgę. Możesz też spisać je na kartce.

Jak sprecyzowanie problemów wpływa na motywację?

Kiedy przestajesz uciekać od problemów Twój mózg uspokaja się, a Ty możesz skoncentrować się na pracy. Po określeniu tych problemów może okazać się, że wcale nie są one, aż tak poważne. Możliwe, że wpadniesz również na sposoby ich rozwiązania, co jeszcze bardziej nastawi Cię pozytywnie i zmotywuje do pracy.

SPOSÓB NR 7

Opisz swoją NAGRODĘ

Dlaczego opisanie nagrody wpływa na motywację?

Powszechne jest przekonanie o potrzebie zapisywania celów i etapów ich realizacji. Równie ważne jest jednak też opisanie korzyści, jakie Ci to przyniesie. Nie koncentrujesz się wtedy jedynie na wizji ciężkiej pracy, która na Ciebie czeka. A to oczywiście powoduje wzrost motywacji do działania!

Jak opisać swoją nagrodę?

Im dokładanej – tym lepiej! Zastanów się, jak będziesz wtedy czuł, wyglądał, jak zmieni się Twoje życie, itd. Wszystko zależy od celu, jaki sobie wyznaczyłeś.
A co w sytuacji, gdy trudno Ci określić nagrodę? Spróbuj ją odnaleźć w samym zakończeniu tego zadania! Na przykład musisz zdać egzamin z przedmiotu, który uważasz za nieprzydatny dla siebie. Pomyśl wtedy, jak będziesz się czuł, gdy minie stres związany z tym egzaminem i o przyjemnościach, na które znów będziesz miał czas. Dodatkowym motywatorem może być też nagroda, którą sam sobie przyznasz, np. wyjazd na weekend lub kupno rzeczy, którą od dawna chciałeś mieć. Ważne jest to, abyś opisał swoją nagrodę w tym samym kalendarzu notatniku, w którym masz rozpisaną realizację swojego celu! Za każdym razem, gdy będziesz sprawdzał realizację planu, przypomnisz sobie też o nagrodzie, która na Ciebie czeka. Zwłaszcza w gorszym momencie pomoże Ci to odzyskać motywację i wrócić do wyznaczonych zadań.

SPOSÓB NR 8

Znajdź chwilę na PASJĘ

Znane jest twierdzenie: „człowiek nie żyje tylko pracą”. I jest ono jak najbardziej prawdziwe! Nie chodzi w nim tylko o to, żeby nie zapominać w życiu też o odpoczynku, dbanie o siebie, relacjach, rozrywce, itp. Posiadanie pasji wpływa również zwiększenie Twojej efektywności i motywacji do pracy!

W jaki sposób oddanie się pasji wpływa na motywację?

– redukuje stres i wycisza emocje
– działa odprężająco
– poprawia funkcjonowanie mózgu i zwiększa koncentrację
– zwiększa kreatywność i zdolność twórczego myślenia
– zapobiega również depresji i syndromowi wypalenia zawodowego

Taki wpływ na Twoje ogólne funkcjonowanie i zwiększenie motywacji odczujesz naprawdę jednak dopiero wtedy, gdy będziesz poświęcał czas na pasję regularnie! Lepiej przeznacz na to krótszy czas, ale częściej niż nawet wiele godzin raz na miesiąc. Nie dopuszczasz w ten sposób do nadmiernego przeciążenia psychicznego pracą.
Praktyczna wskazówka: Jeśli w trakcie pracy czy nauki odczuwasz brak koncentracji, spadek efektywności, itd. – to jeśli tylko masz taką możliwość – zrób chociaż krótką przerwę na coś, co Cię pasjonuje. Nie zapomnij też uwzględnić w swoim kalendarzu czasu na pasję!

SPOSÓB NR 9

Zrób pierwszy krok
z zasadą 10 minut

Dlaczego w motywacji najtrudniejszy jest pierwszy krok?

Wynika to z tego, że realizacja celu może być skutecznie hamowana przez opór, a nawet strach przed nieznanym. To naturalna reakcja mózgu przed czymś, co nowe i według niego może stanowić dla Ciebie „niebezpieczeństwo”. Do tego dochodzi obawa przed porażką i wyjścia ze strefy komfortu.

Jak zatem pokonać ten opór przed zaczęciem jakiegoś zadania i „oszukać” mózg?

Pomóc Ci w tym może ZASADA 10 MINUT.
Polega ona na tym, że postanawiasz sobie, że zajmiesz się danym zadaniem przez 1o minut. Twój mózg czuje się wtedy zdezorientowany, bo 10 minut to tak niewiele, że nie ma potrzeby tracić energii na to, żeby za wszelką cenę powstrzymywać Cię przed zrobieniem tej rzeczy. Na pierwszy rzut oka 10 minut to niewiele, ale wystarczająco długo, aby uciszyć swoją wewnętrzną niepewność i podświadomy opór.

A co, jeśli to 10 minut nie przyniesie jeszcze oczekiwanych rezultatów?

Po prostu, za jakiś czas zastosuj tę zasadę ponownie, i ponownie … W końcu opór zostanie przełamany, a Ty poczujesz przypływ energii i motywacji do realizacji zadania, które od dawna odkładałeś „na później”. Może jednak zdarzyć się też tak, że już za pierwszym 10 minut okaże się dla Ciebie zdecydowanie za krotko i nawet nie zauważysz, jak uda Ci zrobić się dużo więcej niż zamierzałeś.

SPOSÓB NR 10

Symulacja umysłowa

Co to jest symulacja umysłowa?

Jest to proces polegający na wyobrażaniu sobie jakiegoś wydarzenia lub serii wydarzeń bezpośrednio związanych z realizacją wyznaczonego celu. Inaczej, polega ona na wizualizacji tego, co trzeba zrobić, aby ten cel osiągnąć (poszczególnych kroków, działań itd.).
Symulacja umysłowa może doskonale uzupełnić proste planowanie (czyli spisany plan). Dzięki temu, że tworzysz obrazy podejmowanych przez Ciebie działań, kiedy rzeczywiście do nich dochodzi – czujesz się z nimi zaznajomiony. Tak jakbyś kiedyś już je podejmował.

Dlaczego symulacja umysłowa jest skutecznym sposobem motywowania się?

Jak wiadomo stres i obawa przed nieznanym potrafią skutecznie demotywować. Dzięki symulacji umysłowej znasz przebieg wydarzeń, a tym samym poziom stresu zdecydowanie obniża się. Stawiając się w określonej sytuacji uczysz się też panowania nad emocjami – „oswajasz” je.

Symulacja umysłowa może mieć jeszcze jedno zastosowanie. Pozwala też pokonać lęk przed porażkami, których doświadczyliśmy w przeszłości. Należy powrócić w myślach do dawnego negatywnego wydarzenia – jednak wyobrażając sobie jednocześnie pozytywny jego przebieg. W ten sposób odkrywasz też, co możesz zrobić w przyszłości lepiej (inaczej), a tym samym Twoja pewność siebie i wiara w sukces również wzrasta.

PODSUMOWANIE

W powyższym artykule znajdziesz opis kolejnych 5 praktycznych sposobów na zwiększenie motywacji. Po pierwsze, zamiast uciekać przed problemami zastanów się, co zaburz Twój spokój. Po drugie, opisz dokładanie nagrodę, która czeka na Ciebie po realizacji celu. Po trzecie, nie zapomnij też o regeneracji, którą daje oddanie się pasji. Po czwarte, spróbuj pokonać opór przed rozpoczęciem zadania stosując zasadę 10 minut. Po piąte, proste planowanie uzupełniaj symulacją umysłową.

Please follow and like us:
fb-share-icon